Søg genstande i databasen

Her kan du søge i alle UNESCO Samlingernes omkring 4.000 genstande fra hele verden. Start din søgning ved for eksempel at indtaste en genstandstype, du gerne vil finde, i ’genstandsnavn’ eller ’fuldtekstsøgning’. Med de blå bokse til højre kan du derefter filtrere din søgning i forhold til bestemte emner, indsamlingslande og samlinger. Du kan også gå på opdagelse i de blå bokse uden at have valgt en bestemt genstandstype (i venstre side).

Viser 1 - 10 af 308
Genstandsnummer: BAH.26
Samling: Bahrain
Emneord: Handel, Fiskeri
Uddrag: Næseklemmen blev brugt i forbindelse med dykningen efter perler, for at dykkerne kunne holde sig længe under vandet. Ofte dykkede de flere minutter ad gangen og over 20 gange i løbet af en arbejdsdag. Disse næseklemmer er købt i Kuwait i 2013 i en forretning, der handler med traditionelle ting og souvenirs. Perlefiskeri var vigtig i hele Golfen, såvel Kuwait som Bahrain og en vigtig del af, hvad man lokalt forstår som det traditionelle, førmoderne samfund....
Genstandsnummer: Hi.1
Samling: Hinduisme
Emneord: Figurer, masker, dukker - alle slags (Barbie, Ganeshfigurer), Kunst (malerier, skulpturer o.a. der vurderes som kunst eller brugskunst), Religion og magiske genstande, Fest eller ritual
Uddrag: Ornamenteret terrakottafigur. Elefantfiguren her er et såkaldt votiv-offer som anbringes foran Aiyanar-templerne. Det mest almindelige offer til Aiyanar er heste og køer, men det kan f.eks. også være kameler og elefanter. Hestene spiller en særlig rolle, fordi Aiyanar og hans hær af guder menes at ride rundt i landsbyen om natten og bekæmpe dæmoner og onde guder. Aiyanar er en meget anvendt landbysgud i Tamil Nadu området i Sydindien, hvor han fungerer som skytsgud (beskytter) for en landsby og dens indbyggere. Det er en udbredt skik at placere terrakottafigurer foran templerne, som tak til Aiyanar for hans hjælp. Nogle steder har der med tiden samlet sig flere tusinde figurer. Figurerne kan symbolisere forskellige ting. En figur af et barn kan f.eks. være en takkegave fra et ægtepar, som har lovet at ofre til Aiyanar, hvis han hjælper dem med at få et barn (se Hi.2). Det er karakteristisk for votiv-ofre, at man ikke ofrer på forhånd. Man ofrer først efter guderne har opfyldt deres del af aftalen (ordet votiv kommer af latin votum som betyder løfte). Der er ikke altid en forbindelse mellem det, man takker for og ofrets udformning. Elefantfigurer kan f.eks. ofres som tak for mange forskellige ting og behøver på ingen måde at betyde, at giveren har fået sig en elefant. Læs en historie om, hvordan indsamleren af denne samling, antropolog Lars Kjærholm, konsulterede et orakel og ofrede en terrakotta-hest for at få hjælp fra Aiyanar i artikel 2.3 i lånermappens afsnit 8. Du kan også se billeder af votiv-ofringer på planche Hi.179 og på side 14 i PowerPoint 1 i lånermappens afsnit 7.  I Tamil Nadu er man også begyndt at dyrke guden Aiyappan, som længe har været populær i naboregionen, Kerala. I den forbindelse er Aiyanar og Aiyappan blevet identificeret som den samme guddom i Tamil Nadu, og det kan du læse mere om i artikel 2.1 og 2.3 i lånermappens afsnit 8, men som du vil erfare under læsningen, tilbedes de to guder på ganske forskellige måder: Aiyappan tilbedes ikke med terrakotta votiv-ofre, han tilbedes med kærlighedssange gennem en bhakti-kult (læs mere om Aiyappan i teksten til Hi.60)....
Genstandsnummer: Hi.2
Samling: Hinduisme
Emneord: Figurer, masker, dukker - alle slags (Barbie, Ganeshfigurer), Kunst (malerier, skulpturer o.a. der vurderes som kunst eller brugskunst), Religion og magiske genstande, Fest eller ritual
Uddrag: Denne ornamenterede terrakottafigur forestiller en pige på en bådformet piedestal. Figuren er et votiv-offer som anbringes foran Aiyanar-templerne (se Hi.1). En figur af et barn - som her - er en tak fra et ægtepar, der har fået et barn. Den lyse farve i ansigtet betyder at der er tale om en pige. Hvis figuren havde været mørk i ansigtet, ville der have været tale om en dreng....
Genstandsnummer: Hi.3
Samling: Hinduisme
Emneord: Religion og magiske genstande, Fest eller ritual
Uddrag: Shanku (sanskrit: shankha) Denne konkylie bruges som et blæseinstrument under tempelritualer. Konkylien er ofte forbundet med den ene af de tre hovedguder, Vishnu, men den bruges også i nogle Shiva-templer som en beholder til helligt vand. (Se planche Hi.170 for billede og beskrivelse af de tre hovedguder i hinduismen: Shiva, der ødelægger verden, Vishnu, der bevarer verden, og Brahma, der skaber verden. Og læs mere om hinduistiske guder og deres historier i artikel 1.1 i lånermappens afsnit 8)....
Genstandsnummer: Hi.4
Samling: Hinduisme
Emneord: Religion og magiske genstande, Fest eller ritual
Uddrag: Trishula (sanskrit).Trefork i støbt messing. Det tilspidsede skaft er lavet til at stikke i jorden, så du kan placere den, hvor du vil og bruge den som et improviseret gudealter til at tilbede Kali eller muligvis Shiva. Begge disse guder er ofte afbilledet med en trefork i deres hånd, og den kan derfor repræsentere begge guder....
Genstandsnummer: Hi.5
Samling: Hinduisme
Emneord: Religion og magiske genstande, Fest eller ritual
Uddrag: Vel (tamilsk). Messingspyd med bladformet spydspids. Spydets specielle design viser, at der er tale om en repræsentation af krigsguden Murugan. Skaftet er tilspidset, så det kan stikkes i jorden og bruges som et improviseret gudealter. I spydet er indgraveret det tamilske tegn for den hellige stavelse OM. OM er lyden af kosmos og det mest brugte mantra - en hellig formula / en lydenhed, der indgår i bøn og meditation og forskellige puja-ritualer. En del hinduer har en lille tatovering med OM på hånden (se hvordan det kan se ud på kobberpladen Hi.122 og læs mere om lyden OM i artikel 4.1 (s.3) i lånermappens afsnit 8).   Murugan er meget populær i Sydindien. Tilbedere demonstrerer deres loyalitet overfor Murugan og deres tro på den hinduistiske lære om, at sanserne er en illusion, ved at stikke små spyd, der ligner miniudgaver af dette store spyd, igennem tungen og kinden. Vi har disse ansigtsspyd i samlingen: se Hi.152-158. Se endvidere planche Hi.175 for et billede og en beskrivelse af Murugan....
Genstandsnummer: Hi.6
Samling: Hinduisme
Emneord: Fest eller ritual, Religion og magiske genstande
Uddrag: Ennai vilakku (tamilsk) betyder ordret 'olie lampe'. Olielamper spiller en fremtrædende rolle i det hinduistiske puja-ritual (se tematekst 1 i lånermappens afsnit 5). Det ville være næsten utænkeligt at tilbede guderne uden at bruge en olielampe. Olielamper fås typisk i forskellige størrelser og højder og placeres foran guderne eller for eksempel ved indgangen til puja-værelset - gerne parvis, men har man kun een af en slags, så bruger man bare den.  Flammen illustrerer hinduernes opfattelse af den højere, skjulte virkelighed, som noget der dels i høj grad er til stede, hvilket bliver tydeligt, hvis du stikker din hånd ind i flammen, dels noget som er umuligt for mennesker at indfange og forstå. Lampen har også en rituel funktion, der ligner krukkens. Ligesom krukken, identificeres lampen med forskellige dele af gudens krop, og præsten tilbeder lampen under puja. Du kan læse om krukkens betydning under Hi.150 og lære om dens rituelle funktion i PowerPoint 4 i lånermappens afsnit 7. Man anvender bomuldsvæger til olielamperne: se Hi.10....
Genstandsnummer: Hi.7
Samling: Hinduisme
Emneord: Religion og magiske genstande, Fest eller ritual
Uddrag: Langs kanten af olielampens skål stikker der syv 'tunger' ud, som giver plads til syv væger. Øverst er der en påfugl, der er forbundet med krigsguden Murugan: Påfuglen er Murugans ridedyr....
Genstandsnummer: Hi.8
Samling: Hinduisme
Emneord: Religion og magiske genstande, Fest eller ritual
Uddrag: Denne olielampe er associeret med guden Aiyappan. Figuren øverst på lampen er formentlig et fallossymbol. Aiyappan er nemlig søn af Shiva (ødelæggeren), som nogen gange tilbedes i form af lingam (fallos)....
Genstandsnummer: Hi.9
Samling: Hinduisme
Emneord: Fest eller ritual, Religion og magiske genstande
Uddrag: Kuthu vilakku (tamilsk). Denne olielampe er en større og nyere udgave af Hi.6, udsmykket med en stiliseret påfuglefjer i topppen, som skal henlede tanken på krigsguden Murugan, idet påfuglen er hans ridedyr. Den er indsamlet i 2015 og er stort set identisk med Hi.6 som er indsamlet i 1990. Dette illustrerer, i hvor høj grad visse hinduistiske elementer beholder præcis samme udtryk over tid. ...