Søg genstande i databasen

Her kan du søge i alle UNESCO Samlingernes omkring 4.000 genstande fra hele verden. Start din søgning ved for eksempel at indtaste en genstandstype, du gerne vil finde, i ’genstandsnavn’ eller ’fuldtekstsøgning’. Med de blå bokse til højre kan du derefter filtrere din søgning i forhold til bestemte emner, indsamlingslande og samlinger. Du kan også gå på opdagelse i de blå bokse uden at have valgt en bestemt genstandstype (i venstre side).

Viser 1 - 10 af 88
Genstandsnummer: GHA68
Samling: Ghana
Emneord: Beklædning og stof, Fest eller ritual
Uddrag: Dragtens bluse kaldes Kaba. Nederdel og hoftestykke er altid syet i samme klæde som blusen. Denne type blå og hvide klæde anvendes ofte til kjoler eller dragter, der bruges, når man går i kirke. Men som med alle klæderne, bruges de også til andre formål. Det ekstra stykke klæde kan anvendes som hoftestykke eller til at bære små børn. Endeligt kan det bruges som en elegant hovedbeklædning....
Genstandsnummer: GHA69
Samling: Ghana
Emneord: Beklædning og stof, Fest eller ritual
Uddrag: Moderne Kaba. Bruges bl.a. af landsbykvinder ved festlige lejligheder....
Genstandsnummer: GHA76
Samling: Ghana
Emneord: Beklædning og stof, Fest eller ritual
Uddrag: Kenteklæde til mand. Kente er en traditionel klædedragt, der bl.a. anvendes af Akan-, Ewe- og Ga- grupperne. I dag bæres Kenteklædet fortrinsvis ved festlige lejligheder som f.eks. navngivning, bryllupper, festivaler og ved kirkeceremonier. Troende muslimer bærer sjældent det traditionelle Kenteklæde. Klædet er Kentevævet i silke og bomuld i Ashante-stammens traditionelle farver. I et af båndene er indvævet drengenavnet Kofi, som betyder, at drengen er født på en fredag. Båndene er syet sammen i hånden. Dette Kenteklæde er brugt og af ældre dato. Indkøbt i landsbyen Bonwire i Ashanti-regionen, som traditionelt er kendt for sine flotte Kenteklæder. Generelt om kente: Det er et stykke båndvævet klæde, som væves på en smal horisontalvæv med to til seks søller. Det væves i smalle bånd, der er 7 - 13 cm. brede og 150 cm. lange. Båndene syes sammen. Til mandsdragten bruges ca. 24 bånd, således at klædet bliver 150 X 370 cm. Traditionelt har kvinderne også brugt de store Kente-klæder, hvor de bruger ca. 18 – 23 bånd. Antallet af bånd bestemmes af personens højde. Ser man derfor et traditionelt kente-klæde, som er meget smalt – ca. 12 – 15 bånd, vil det enten være til en meget lav voksen eller et barn. Længden på Kente-klædet er mere bestemt af personens status og rang. En meget betydningsfuld person vil bære et meget langt kente-klæde, som virkelig kan folde sig om kroppen, mens en person med lavere status ofte bærer kortere klæder, som giver en mere beskedent udseende. I dag bruger de fleste kvinder todelte Kente-dragter og her bruges 9-12 bånd per dragt del. Kente-klædernes mønstre har forskellige symbolske betydninger, alt efter hvilke indpluksmønstre og farver, der benyttes. Tidligere var det Ashante-kongen, som havde førsteretten til et nyt mønster i flere år, inden mønsteret blev frigivet, så også andre kunne bære ”den nyeste mode”, men sådan er det ikke mere. De gamle mønstre holdes dog stadigt i hævd. Kente-bånd væves altid af mænd eller drenge, og det er ligeledes mænd, der syer båndene sammen. Manden, der syer båndene sammen, har stor indflydelse på klædets endelige udseende, og hvad det ”fortæller”, og han vælger sine bånd med omhu.  Kente væves både af Ashante og Ewe stammerne med meget forskellige farve- og mønsterudtryk. Det er vævningens kompleksitet, trådens kvalitet og klædets størrelse, som bestemmer prisen. Et ”top” kente-klæde kan sagtens koste op mod 2000 kroner. Skal man have et sådant klæde, sker dette kun på bestilling hos væveren.  Kentebånd og klæder har i de senere år fået en stærk symbolsk betydning for den afroamerikanske befolkning i USA. Her bliver Kente-klæder og bånd symboler for denne befolkningsgruppes rødder i Vestafrika, hvorfra deres forfædre og -mødre blev bragt til USA som slaver. I Ghana væves der også Kente-klæder, som eksporteres til Elfenbenskysten, Togo, og Benin, hvor de sælges til høje priser, da de er ”finere” end dem, der fremstilles i disse lande. Traditionelt ghanesisk klæde deles ind i tre kategorier: fabriksfremstillede Java- og vokstryk, bloktryk-klæde, Adinkra og det håndvævede Kente. Se beskrivelser af de forskellige typer klæde under de aktuelle genstande nedenfor: Java- og vokstryk under GHA 62, Adinkra under GHA 80 og Kente GHA 76....
Genstandsnummer: GHA80
Samling: Ghana
Emneord: Beklædning og stof, Fest eller ritual
Uddrag: Adinkraklædet bæres ved begravelsesceremonier. Dette klæde er lavet af indigofarvet, maskinfremstillet klæde fra Kina. De sorte stribeeffekter er lavet med en bred kam, som er specielt fremstillet til formålet. Bloktryksymbolet, Ako-Bene , krigshorn, symboliserer ”opfordring til at gribe til våben”.....man er nemlig ikke kun i sorg, når man går til begravelse i Ghana, men også vred – hvorfor skulle min kone/mand/søn/datter dø lige nu?!? Sort og rødt er derfor udtryk både for sorg og vrede. Når taxichaufførerne eller skolelærerne strejker for at få højere løn, bærer de røde bånd som et udtryk for, at de er kampklare eller vrede, hvis lønstigningen ikke blev god nok. Generelt om adinkra: Det er et stort stykke bomuldsklæde med bloktryk. Hvert enkelt tryk har en symbolsk betydning. Denne betydning udledes af et ordsprog på Twi sprog, som følger det specifikke symbol. (Se plakat med forskellige adinkra symboler GH.A 155) Trykklodsen fremstilles af stykker af gamle kalabasser, som udskæres i det ønskede symbol. Farven, der dekoreres med, er fremstillet af træbark (bl.a. fra mahognitræet), som koges i mange timer i en væske, der bl.a. indeholder jernslagger. Efter endt bearbejdning fremkommer en tjærelignende substans, hvori trykklodsen dyppes. Adinkra bruges især af mænd men også af kvinder og ofte til begravelsesceremonier. Men der findes også adinkra i hvide, grønne og blå farver, som bæres til festlige lejligheder eller ceremonier.  Traditionelt ghanesisk klæde deles ind i tre kategorier: fabriksfremstillede Java- og vokstryk, bloktryk-klæde, Adinkra og det håndvævede Kente. Se beskrivelser af de forskellige typer klæde under de aktuelle genstande nedenfor: Java- og vokstryk under GHA 62, Adinkra under GHA 80 og Kente GHA 76....
Genstandsnummer: GHA142
Samling: Ghana
Emneord: Beklædning og stof, Fest eller ritual, Religion og magiske genstande
Uddrag: Hvidt polyestertørklæde. Bruges ved særlige lejligheder bl.a. i kirken om søndagen. Til daglig bruger kvinderne kulørte tørklæder....
Genstandsnummer: GHA143
Samling: Ghana
Emneord: Beklædning og stof, Fest eller ritual
Uddrag: Sort polyestertørklæde med indvævede ”kongekroner”. Bruges bl.a. ved begravelser....
Genstandsnummer: GHA144
Samling: Ghana
Emneord: Fest eller ritual, Figurer, masker, dukker - alle slags (Barbie, Ganeshfigurer)
Uddrag: Frugtbarhedsdukke Akua´mma. Det er meget væsentligt at få børn i Ghana. Derfor kan kvinderne anskaffe sig sådanne frugtbarhedsdukker, der medvirker til, at hun får smukke børn. Dukken bæres i et lændeklæde på ryggen, som ”rigtige” børn, eller pakkes ind i klæde og gemmes i et skab. Denne tradition er på retur i Ghana, men frugtbarhedsdukken optræder i stedet i andre former, bl.a. som et populært guldvedhæng, som bæres i en kæde om halsen....
Genstandsnummer: Th.A.1
Samling: Thailand A
Emneord: Religion og magiske genstande, Bolig og udsmykning i boligen (også nips og gardiner), Fest eller ritual, Figurer, masker, dukker - alle slags (Barbie, Ganeshfigurer)
Uddrag: Messingfigur af Buddha i siddende stilling. Til udsmykning af husalter (Th.A.126). Buddha placeres altid øverst, over alt andet på alteret. Figuren hedder 'Den mediterende Buddha' og den regnes for den smukkeste af Buddhas positioner. Den viser Buddha, der sidder i skrædderstilling under bodhitræet og mediterer. Denne siddestilling kaldes lotusstilling eller meditationsstilling. Bodhitræet er en figenart, 'Ficus Religiosa', og det var under et sådant træ at Buddha, på denne vis, blev oplyst. Figuren forbindes i øvrigt med mennesker, der er født på en torsdag. Se evt. genstand Th.A.210 - 216, der viser de forskellige ugedages buddhafigurer samlet på et podie....
Genstandsnummer: Th.A.2
Samling: Thailand A
Emneord: Religion og magiske genstande, Bolig og udsmykning i boligen (også nips og gardiner), Fest eller ritual
Uddrag: Messingstage til udsmykning af husalter (Th.A.126). Stearinlyset Th.A.27  kan sættes i stagen (men det må ikke tændes, det er en del af samlingen)....
Genstandsnummer: Th.A.3
Samling: Thailand A
Emneord: Religion og magiske genstande, Bolig og udsmykning i boligen (også nips og gardiner), Fest eller ritual
Uddrag: ...