Søg genstande i databasen

Her kan du søge i alle UNESCO Samlingernes omkring 4.000 genstande fra hele verden. Start din søgning ved for eksempel at indtaste en genstandstype, du gerne vil finde, i ’genstandsnavn’ eller ’fuldtekstsøgning’. Med de blå bokse til højre kan du derefter filtrere din søgning i forhold til bestemte emner, indsamlingslande og samlinger. Du kan også gå på opdagelse i de blå bokse uden at have valgt en bestemt genstandstype (i venstre side).

Viser 1 - 10 af 21
Genstandsnummer: BOL.D.14
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: Bol.D.14 - 18 er forskellige elementer fra den arbejdsproces, hvor bomuld laves til garn. Først høster man rå bomuld på marken (Bol.D.14). Det findes i to forskellige farver i naturen; hvid og brun. Derefter bliver bomulden møjsommeligt kartet mellem to fingre til en lang pølse  (Bol.D.15). Det er kvinderne, der behandler bomulden. Når kvinderne er færdige med at karte bomulden, bliver frøene kasseret (se Bol.D.16). Den kartede bomuld bliver derefter spundet til garn på en håndten (Bol.D.17). Tenen snurres rundt, mens bomulden trækkes ud til en fin tynd snor. Den brede ende af tenen støttes på gulvet, og kvinderne er så dygtige, at de kan gå og spinde på samme tid. Ofte, når de er på vej til marken eller går efter vand, går de og spinder på samme tid. Det spundne garn spindes endnu engang på en ten til dobbelt tråd, så det bliver stærkere (Bol.D.18)....
Genstandsnummer: BOL.D.15
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: ...
Genstandsnummer: BOL.D.16
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: ...
Genstandsnummer: BOL.D.17
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: Tenen er lavet af træ - håndlavet. ...
Genstandsnummer: BOL.D.18
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: Bomuld på en ten af træ, med stopflade lavet af gammel plastiksko....
Genstandsnummer: BOL.D.19
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: Et færdig garnnøgle, der er klar til at blive sat på væven. At dyrke, høste og forarbejde bomuld er et fysisk og tidsmæssigt krævende arbejde. Der skal ligeledes store mængder bomuld til at væve, så guaraní-kvinderne køber ofte bomuldsgarnet på markederne. Det er billigt og meget lettere....
Genstandsnummer: BOL.D.20
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: Guaraní-kvinderne væver også i fåreuld. Ulden spindes også på en håndten (se Bol. D17 og Bol. D18)....
Genstandsnummer: BOL.D.22
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: De unge piger væver små stykker tekstiler som led i deres opdragelse. De skal lære de forskellige teknikker og mønstre. Sumbi kaldes det at væve. I væverierne er der tre dimensioner tilstede; en kosmisk, som er relateret til indianernes spirituelle verden, en anden dimension, som er relateret til planterne, dyrene, regnen og slutteligt en menneskelig dimension, som er relateret til samfundet og indianernes daglige liv. Der væves på en opretstående væv som Bol. D 27. Mønstret sættes op fra begyndelsen, og kvinderne plukker mønstret ud tråd for tråd. Denne lille væv bruges af de unge piger og de voksne kvinder til at væve tasker og mindre tæpper. Der findes større væve, som kun bruges af de voksne kvinder til bl.a. vævning af hængekøjer og større tæpper samt ponchoer. (se planche Bol.D.207) De unge piger må først bruge den store væv, når de er blevet voksne kvinder. Der bruges en trænål til at føre islætten gennem trenden. Trenden slås med en lille spids kæp af zoto-træ, iyuka. Kæppen føres ind mellem trenden og med håndkraft presses den nedad, så mønstret bliver stramt....
Genstandsnummer: BOL.D.27
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion, Kunst (malerier, skulpturer o.a. der vurderes som kunst eller brugskunst)
Uddrag: Der væves på en opretstående væv.(a) Mønstret sættes op fra begyndelsen, og kvinderne plukker mønstret ud tråd for tråd. Denne lille væv bruges af de unge piger og de voksne kvinder til at væve tasker og mindre tæpper. Der findes større væve, som kun bruges af de voksne kvinder til bl.a. vævning af hængekøjer og større tæpper samt ponchoer. De unge piger må først bruge den store væv, når de er blevet voksne kvinder. Trænålen af huaracan-træ bruges til at føre islætten gennem trenden.(b) Trenden slås med en lille spids kæp af zoto-træ, iyuka.(c) Kæppen føres ind mellem trenden og med håndkraft presses den nedad, så mønstret bliver stramt.  Som led i pigernes opdragelse lærer de forskellige væveteknikker og mønstre. Først lærer den unge pige at væve "Kara kara pepo", som netop kan ses på det lille sort/hvide vævestykke på væven. (d) Mønstret repræsenterer himlen, rummet, stjernene, alt det der er relateret til uendeligheden, livets fortsættelse og det, som kommer efter den fysiske død. Denne stil er en af de allerhelligste i indianernes kultur. Gennem denne teknik fortæller kvinderne deres personlige historie. Pigerne drømmer om slangen, når de er modne til at lære at væve. De bliver oplært af deres mor og ældre søstre.   ...

Reb

Genstandsnummer: BOL.D.54
Samling: Bolivia D
Emneord: Materialer og redskaber til håndværksproduktion
Uddrag: Rebet er fremstillet af fibre fra en aloevera-plante. Mændene samler fibrene i naturen, hvorpå de tørres og snos til reb....