Søg genstande i databasen

Her kan du søge i alle UNESCO Samlingernes omkring 4.000 genstande fra hele verden. Start din søgning ved for eksempel at indtaste en genstandstype, du gerne vil finde, i ’genstandsnavn’ eller ’fuldtekstsøgning’. Med de blå bokse til højre kan du derefter filtrere din søgning i forhold til bestemte emner, indsamlingslande og samlinger. Du kan også gå på opdagelse i de blå bokse uden at have valgt en bestemt genstandstype (i venstre side).

Viser 1 - 10 af 33
Genstandsnummer: Hi.170
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Denne planche (i farver) viser hinduismens tre vigtigste guddomme. Fra venstre ses Shiva, Vishnu og Brahma kendt som trimurti (triade af de tre guder). Guderne bærer blomsterguirlander som Hi.61-Hi.62. De bærer også en tynd, hvid tråd om kroppen, der hænger ned fra venstre skulder. Dette viser, at de er i den øverste kaste: brahmin-kasten. Alle guder er i den øverste kaste af de fire hovedkaster (varna) som menneskene er inddelt i - et hierarki, der siges at have været her siden skabelsen af verden.   Brahma skaber verden, Vishnu bevarer den og Shiva ødelægger den, hvorefter Brahma opbygger den på ny - i en uendelig cyklus. I hinduisme er tid cyklisk og uendelig: Det univers, vi lever i nu, er kommet efter, at et uendeligt antal universer er gået under før det, og der vil komme et uendeligt antal universer efter, at det nuværende er gået under. Shiva - ødelæggeren af verden Shivas rolle er at nedbryde verden, når den er blevet for kaotisk og uren, for at muliggøre en ny, frisk og ren start. Shiva repræsenteres i forskellige former. På planchen her ses han i den nøgne asketiske form. Shiva er normalt afbilledet med en blå hals. Det gør han fordi, han holder den blå gift i halsen, som blev lavet under kærningen af urhavet. Han holder den i halsen for at forhindre giften i at ødelægge verden (læs myten om kærningen af urhavet på side 2-3 i artikel 1.2  i lånermappens afsnit 8). Hans hår er sat op i en knold, og fra den løber Ganges-floden. Ganges er hellig i hinduismen og er forbundet med gudinden Ganga. Ganga er mælkevejen i himlen, men da hun faldt til jorden, lod Shiva hende falde ned på sit hoved og sive igennem hans hår, så hun ikke oversvømmede hele verden. På planchen her, bærer Shiva en slange rundt om nakken, og i sine fire hænder har han en trefork, en kranieskål og en lille håndtromme. Desuden har han et dyreskind omkring hofterne. Shiva bor på bjerget Kailash i Himalayai, som man kan se bag ham. Shiva afbilledes normalt med en halvmåne i nærheden af ansigtet. Der er ligeledes en reference til historien om kærningen af urhavet, hvor også månen opstod, og Shiva tog den som sin prydelse. På lige netop dette billede er halvmånen dog lidt svær at få øje på, men ser ud til at være antydet som et hvidt mærke under de hvide streger i hans pande. Det hvide er helligaske vibuthi (se Hi.50-Hi.51). De tre vandrette streger af helligaske er et andet kendemærke for Shiva. De hvide mærker kan også forefindes andre steder på kroppen. I dette tilfælde på overarmene. På plancherne Hi.181 og Hi.182 er disse kendemærker meget tydelige. Vishnu - bevareren af verden Vishnu bevarer verden i tiden mellem verdens skabelse og destruktion. Vishnu har omkring tusinde forskellige navne, blandt andet Vasudeva, Narayana og Hari, som gentages af tilbedere for at hylde ham. Hans ansigt kan være i en blålig farvetone. Her på planchen holder han i sine fire hænder en diskos (chakra), en kølle/knippel, en lotusblomst og en konkylie (shanku) - sidstnævnte findes i samlingen (Hi.3). Om halsen har han en guldkæde med en rød sten: Kaustubha. Kaustubha blev til under kærningen af urhavet, og den hviler altid på et enkelt krøllet hår, som Vishnu altid kendes på. Lakshmi - Vishnus hustru - er til stede i denne sten, og på den måde har Vishnu altid sin hustru hos sig. Vishnu bærer en krone og sidder på slangen Shesha (se Hi.171). Ofte er Vishnu afbilledet med en hvid U-formet tilak i panden, men den kan også være rød som her. Nogen gange flyder Uet lidt ud og bliver snarere en firkant (som i Hi.171). Men også Brahma har en rød Vishnu-tilak i dette billede og det er ret forvirrende - måske er der en særlig relation, man ønsker at skildre, i netop dette billede? Det ses ofte, at malere tager sig en del kunstnerisk frihed, og derfor bliver variationen over tilak stor på billeder. Men når mennesker i forbindelse med et ritual påfører sig tilak i panden, så holder de sig mere stringent til 'foreskrifterne' (se Hi.38). Man vil f.eks aldrig se en tilbeder af Shiva bære en U-formet Vishnu-tilak i panden. Brahma - skaberen af verden Triadens sidste gud, Brahma, skaber verden. Brahma er normalt afbilledet med fire ansigter. Ansigterne er symbol på forskellige ting, for eksempel de fire hellige tekster (Vedaer), de fire tidsaldre (yuga), de fire ældste kaster (varna), de fire verdenshjørner, de fire livsfaser osv. Han har også normalt fire arme. I en af ​​armene holder Brahma en lotusblomst, i en anden Veda og i den tredje en beholder til helligt vand. Han sidder på en lotusblomst. Den mest almindelig måde at fremstille Brahma på er som en gammel mand med hvidt skæg (se Hi.173 - øverst til venstre i billedet). Du kan læse endnu mere udførligt om disse guder i artikel 1.1 i lånermappens afsnit 8. Se også PowerPoint 1 i lånermappens afsnit 7....
Genstandsnummer: Hi.171
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Denne planche (i farver) viser Vishnu (bevareren) liggende på den flerhovede kobraslange, Shesha, og hviler i tiden mellem den ene verdens undergang og den næste verdens opståen. Under Vishnu ses nogle af de berømte repræsentationer af Vishnu i billedform og som statuer. Allernederst ser vi nogle scener fra mytologiske historier, der vedrører Vishnu....
Genstandsnummer: Hi.172
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Denne planche (i farver) skildrer løve-manden Narasimha. Narasimha er den fjerde avatar af Vishnu (bevareren). Det siges, at Vishnu kom ned på Jorden, i form af en avatar, for at genoprette den kosmiske orden. Legenden fortæller om dæmonen Hiranyakashipu, som blev velsignet af guden Brahma (skaberen). Velsignelsen gjorde, at dæmonen ikke kunne dræbes af mennesker eller dyr, indefra eller udenfor, om dagen eller natten, og at intet våben kunne skade ham. Derfor følte han sig tryg og begyndte at plage himmel og jord. Dæmonens søn, Prahlada, var derimod hengiven overfor Vishnu, og det gjorde Hiranyakashipu vred. En dag udfordrede dæmonen sin søn, Prahlada. Han sparkede til en stensølje, mens han spurgte sin søn: ”Hvis din gud er allestedsnærværende, er han også i denne søjle?” I det samme kom Vishnu ud af søjlen, i form af en løvemand, og dræbte dæmonen. På plancen her ses Vishnu med sine typiske Vishnu-symboler, dvs. en konkylie (Hi.3) og en diskos....
Genstandsnummer: Hi.173
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Denne planche (i farver) viser kroningen af Shri Rama. Rama er den syvende avatar af Vishnu (bevareren), hvilket blandt fremgår af den hvide, U formede Vishnu-tilak, som han har i panden (se Hi.170, Hi.171 og Hi.38). Rama repræsenterer ​​ridderlighed og dydighed. Rama er hovedpersonen i et af ​​de store indiske sagn, Ramayana. På planchen kan man se andre fremtrædende hinduistiske guder. Rama og Sita (hans kone) er i centrum. Hanuman rører ved Ramas fødder. I baggrunden ses Brahma (skaberen) med hvidt skæg og fire hoveder (hvoraf kun de tre er synlige her), Shiva (ødelæggeren) med halvmånen og hvide streger i panden, og Shivas søn, Ganesh med elefanthovedet. Nedenfor ​​Ganesh ser man Lava og Kushu, som er sønner af Rama og Sita. Lakshmana, Ramas yndlings halvbror, ses til venstre med en bue og blåfarvet hud. Ovenfor ham står muligvis Narada med hvid hår og skæg, og Vishvamitra lidt højere oppe i billedet, ved siden af Brahma med de fire hoveder. Rama er ofte afbilledet med blå hud og med bue og pil. Han er kendt som konge af byen Ayodhya, som antages at være Ramas fødested. Rama er modellen på den perfekte mand, og han er meget tilbedt i Indien. Rama og Krishna (se Hi.174) er de mest populære guder for bhakti-tilbedelse. Man kan læse mere om bhakti-tilbedelse under Hi.60 og i artikel 2.2 'Bhakti-digtning og Tamil kultur' (i lånermappens afsnit 8). På billeder, i templer eller andre helligdomme er Rama næsten altid sammen med Sita, Lakshmana og Hanuman. På malerier er han afbilledet med mørk farve, som indikerer hans tilknytning til Vishnu. Han har oftest også mange smykker og en høj kegleformet hat på hovedet, der indikerer hans kongelige status....
Genstandsnummer: Hi.174
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Planchen her (i farver) viser baby Krishna (Balakrishna). Krishna er den ottende avatar af Vishnu (bevareren). Krishna er gud for kærlighed og medfølelse og er meget tilbedt i Indien. Krishna er berømt for sin udlægning af den sande dharma i fortællingen kaldet Bhagavadgita. Han kan afbilledes i forskellige former, da der findes mange sagn om ham. På det mest almindelige motiv af Krishna, står han med det ene ben bøjet foran det andet og spiller indisk fløjte. Ofte bærer han en påfuglefjer. Typisk har han blå, mørk eller sort hud. Faktisk betyder krishna blå/mørk/sort på sanskrit....
Genstandsnummer: Hi.175
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Planchen (i farver) viser krigsguden Murugan, som er den mest populære gud i Tamil Nadu i Sydindien. I Nordindien findes han under navnet Kartikeya eller Skanda. Han er søn af en af hovedguderne i hinduismen, nemlig Shiva (ødelæggeren) og hans hustru Parvati (se planche Hi.181, Hi.182 og Hi.170). Murugan er afbilledet med sit karakteristiske kastespyd med bladformet ende. Han afbilledes gerne med dette spyd i sin højre hånd: det er hans våben. I baggrunden ser vi Murugans ridedyr, påfuglen (vahana). Foran er der nogle olielamper (se Hi.6-Hi.9) og et fad med frugter (se Hi.21-Hi.22), og bag Murugan kan man se tamilske stavelser. Murugan er en usædvanlig stærk gud. I Tamil Nadu anser de ham for at være så stærk, at alle de andre guder søger hans beskyttelse. Han har seks hoveder i sin 'virkelige' fremtrædelsesform, selvom man som regel ser ham afbilledet med kun et hoved. Murugan er glad for at se mennesker vise foragt for smerte og tilbedere af Murugan vil gerne demonstrere deres tro på hinduismens lære om, at alle fænomener i sansernes verden, inklusive smerte, er illusoriske. Derfor stikker de f.eks. små spyd gennem kinden eller tungen under nogle særlige ritualer, hvor de lader sig besætte af Murugan. I samlingen har vi sådanne ansigtsspyd: se Hi.152-Hi158. Der er også nogen, der sætter kroge i ryggen.  Ritualerne udføres for at få Murugans hjælp eller beskyttelse, f.eks. hvis man er nervøs for udfaldet af en forestående eksamen eller en operation. Hvis sårene heler fint op bagefter er det et godt tegn. Det er tegn på, at Murugan har modtaget vedkommendes offer. Går der derimod betændelse i sårene, betyder det omvendt, at guden ikke er venligt stemt overfor den tilbedende Du kan du læse meget mere om Murugan i artikel 1.3 i lånermappens afsnit 8....
Genstandsnummer: Hi.176
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Denne planche (i sort/hvid) demonstrerer, hvorledes bylivet tager sig ud i Indien - i dette tilfælde under en årlig fest for guden Jagannath. Den slags begivenheder er der mange af i Indien. Der er et mylder af mennesker, dyr og cykler og mange forskellige projekter i gang, og hele sceneriet udspiller sig rundt om en mægtig tempelvogn til ære for Jagannath.  Selvom billedet er taget tilbage i 1980'erne, er det stadig relevant i dag (2019): Der er cykel med lad, som stadig bruges, om end i mindre grad. Størstedelen af den indiske befolkning er mænd, hvilket også kan ses på billedet. Mange bærer lunghi (Hi.67-Hi-68) og vesthi (Hi.63-Hi.66). Flere kvinder i billedet bærer paraplyer - eller måske er det snarere parasoller, der skal skærme mod solen. Det er udbredt blandt kvinder i Indien, at ønske sig lys hud (se PowerPoint 4 i lånermappens afsnit 8), så måske er det derfor, de går med parasol. Kvinderne er iklædt sarier Hi-88-Hi.89. Koen er et hellig dyr i Indien, som ofte går på gaden....
Genstandsnummer: Hi.177
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Planchen her (i farver) viser Aiyappan (læs om Aiyappan under Hi.60). Aiyappan har en klokke om halsen, en bue og en pil, og han rider på en tiger. Han er her på vej ind i junglen for at finde tigermælk, der skulle kunne kurere hans mors frygtelige hovedpine. Aiyappan er søn af Shiva (ødelæggeren) og Vishnu (bevareren). Disse to hanvæsner kunne få en søn, fordi Vishnu engang tog form af ​​en smuk kvinde, Mohini, som forførte Shiva.  Historien om Aiyappan og tigrene En dag tog guderne barnet (Aiyappan) ned til jorden og lagde det ved bredden af ​​floden Pampa i kongeriget Pandalam. Kongen af ​​Pandalam, som ikke havde børn, fandt det lille drengebarn ved flodbredden. Han tog barnet med hjem til sit palads og opdrog ham som hans egen søn. Han kaldte drengen for Manikandan, og lod ham oplære som en prins og tronfølger. Drengen blev en tapper og dygtig kriger allerede i en alder af 12 år. Efter at Manikandan (Aiyappan) var blevet adopteret af det barnløse kongepar, fødte dronningen en søn. Nu ønskede hun at komme af med Manikandan, så deres egen søn kunne blive konge engang. Hun lod som om, hun havde en forfærdelig hovedpine. Hendes livlæge sagde, at mælk fra en tiger var den eneste kur. Manikandan var en meget tapper dreng, som elskede sin adoptivmor. Dronningen var derfor sikker på, at hendes adoptivsøn ville drage ud i junglen og skaffe mælk fra en tiger, og så ville han blive dræbt. Manikandan pakkede en bylt med mad og tog den på hovedet, og så drog han ud i junglen for at skaffe tigermælk. Men i virkeligheden var formålet med hans rejse at finde og dræbe en kvindelig dæmon, Mahishi, som havde en vandbøffels hoved. Hun havde hærget i himlen og jaget guderne bort. Kun et menneskeligt drengebarn, født som søn af Shiva og Vishnu, kunne dræbe hende. Det barn var netop Manikandan (Aiyappan). Han fandt Mahishi i junglen og dræbte hende. Manikandan gik derefter ind i skoven for at hente tigermælken til sin mor, og her mødte han Shiva. På Shivas opfordring satte drengen sig op på tigeren og red tilbage til paladset, mens andre fulgte ham i form af tigere. Derefter blev Manikandans sande identitet - som Aiyappan - søn af Shiva og Vishnu -  afsløret for hans adoptivfar....
Genstandsnummer: Hi.178
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Planchen (i farver) forestiller Aiyappan (læs om Aiyappan under Hi.60). Guden sidder på hug i en meditationsstilling med et bånd omkring knæene, så han kan forblive i positionen uden at blive træt. Det er i denne form, at pilgrimme ser ham, når de kommer til hans tempel i junglen i Sabarimala. Bag Aiyappan er der hans halvbror Ganesh (med elefanthoved) og ved siden af ham ses en ​​lingam (fallos), der symboliserer Shiva (ødelæggeren), som er deres far. Foran Aiyappan er der en konkylie, og på Aiyappans pande ses et mærke, som symboliserer Vishnu (Hi.43-a,b), da han antog kvindeformen Mohini og blev Aiyappans mor. Her ses også en klokke som den i samlingen (Hi.12), et kobberfad (Hi.21), olielamper (Hi.6), røgelsesholder (Hi.36) og en vandkande (Hi.56) som dem, der findes i samlingen....
Genstandsnummer: Hi.179
Samling: Hinduisme
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande
Uddrag: Denne planche (i sort/hvid) viser en helligdom for den lokale gud Aiyanar. Aiyanar er en udbredt landsbygud i Tamil Nadu, hvor han fungerer som skytsgud (beskytter) mod onde ånder. Som man kan se, behøver hellgdommen ikke at være en egentlig bygning (et tempel). Der er stillet store hestefigurer af terrakotta frem. Det en udbredt skik at placere sådanne figurer foran Aiyanar helligdomme, som tak til Aiyanar for hans hjælp. De varierer meget i størrelse. Nogle steder står der hundredvis af figurer. Hullerne i den midterste del er lavet for at kunne fragte figurerne fra pottemagerhuset til templet. Man binder pæle fast i hullerne og løfter dem således. Votiv-ofringer ved Aiyanar-helligdommen er ofte heste, fordi Aiyanar og hans hær af guder menes at ride rundt i landsbyen om natten og bekæmpe dæmoner og onde guder. Udover hestefigurerne kan man også se nogle kameler og elefanter. I samlingen findes der to sådanne mindre terrakottafirgurer: en elefantfigur (Hi.1) samt en figur af en pige (Hi.2). Man vælger figur af personlige årsager, som kan være særlige omstændighederne for de personer, der ofrer dem. Man kan også ofre en lille klokke til guden. Midt i billedet kan man se, at der er hængt en masse klokker på stammen af træet, der skråner ind foran helligdommen. De er ofret til Aiyanar. Sådanne træer fyldt med klokker er almindeligt foran templer og helligdomme. I samlingen er der nogle klokker af denne type: se Hi.13-Hi.18. Midt i billedet under klokkerne ses en mand med briller. Det er den danske antropolog, Lars Kjærholm, der har indsamlet en stor del af genstandene i samlingen her. Megen af den information, der hører til samlingen, i form af genstandstekster og samlingstekster, stammer fra Lars Kjærholms  beskrivelser og analyser.     I Tamil Nadu er man også begyndt at dyrke guden Aiyappan, som længe har været populær i naboregionen, Kerala. Aiyanar og Aiyappan er siden identificeret som den samme guddom i Tamil Nadu, og det kan du læse mere om i artikel 2.1 og 2.3 i lånermappens afsnit 8, men som du vil erfare under læsningen, tilbedes de to guder på ganske forskellige måder. ...