Søg genstande i databasen

Her kan du søge i alle UNESCO Samlingernes omkring 4.000 genstande fra hele verden. Start din søgning ved for eksempel at indtaste en genstandstype, du gerne vil finde, i ’genstandsnavn’ eller ’fuldtekstsøgning’. Med de blå bokse til højre kan du derefter filtrere din søgning i forhold til bestemte emner, indsamlingslande og samlinger. Du kan også gå på opdagelse i de blå bokse uden at have valgt en bestemt genstandstype (i venstre side).

Viser 1 - 8 af 8
Genstandsnummer: Ddl.A4
Samling: De dødes liv A
Emneord: Kunst (malerier, skulpturer o.a. der vurderes som kunst eller brugskunst), Fest eller ritual, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole, Drama eller teater, Dans, Figurer, masker, dukker - alle slags (Barbie, Ganeshfigurer)
Uddrag: Disse to små makishi-figurer af bemalet, brændt træ er blevet indsamlet i det nordvestlige Zambia i 1987. Figurerne er miniaturemodeller af de store makishier, der medvirker ved mukanda-overgangsritualet blandt luvale-folket. Ritualet foregår i en mukanda-lejr, der er placeret væk fra landsbyen, og her kommer forfædrenes ånder til live gennem de rigtige (store) makishier: voksne mænd forvandles til forfædre, når de iklæder sig makishimasker og heldragter af hæklede, indfarvede barkstrimler. Disse makishier skal lære de unge mænd hvad der forventes af en voksen mand.  Den dag i dag er det slet ikke usædvanligt at se de imponerende makishier komme løbende langs landevejene, for eksempel for at bringe bud mellem mukanda-lejren og landsbyen. Under beskrivelsen af Pwevo-masken (Ddl.A 3) kan du læse meget mere om ritualerne og makishierne. Hvad angår vores to små makishi-figurer, så omtaler specialisterne M. Felix og M. Jordan faktisk nogle ”carved wooden representations of makishi in the form of miniature masks, figures, or figurines” på s. 86 i deres bog ’Makishi Lya Zambia’ (1998; se uddrag i lånermappen). Og det er interessant, for det beskrives hvordan de bruges til healing og spådom i forbindelse med luvale-folkets forfaderkult og i forbindelse med, at en leder symbolsk markerer sin politiske magt. Hvis hekse får fingre i dem, bliver de også brugt i ondskabens tjeneste til at skade eller dræbe eller til at bedrive en form for voodoo. Makishi-figurerne ”… are used in divination and healing, in conjunction with the mahamba ancestral cult, and in chiefs’ insigna of political power. Figurative makishi may also be manipulated by witches (uloji) in the practice of evil (wanga) to harm, kill, or serve as replacements for the bodies of victims” (s. 86). På side 123 fortæller de videre, at små, udskårne træ-repræsentationer af makishi-figuren Chikuza bruges til at sikre succes på ekspeditioner. Den store Chikuza-makishi, med dens karakteristiske lange og spidse hat, kan i øvrigt ses i sin mandshøje heldragt i Moesgaard Museums udstilling De Dødes Liv fra 2014 til 2018 (Se også foto s. 122). Små, kvindelige miniatureudgaver af Chikuza bæres også af kvinder som middel mod barnløshed. Disse miniature-figurer synes med andre ord at have rigtig mange magiske egenskaber.   Vi ved ikke, om vores to små makishi-figurer er af den magiske slags som M. Felix og M. Jordan taler om. Måske er de blot kopier af de magiske figurer, solgt som turistgenstande. Måske er de magiske. Der er også den mulighed, at de ikke ligner de magiske figurer ret meget. Måske er de små pyntedukker eller modeller, der alene skal tjene som gode og sjove illustrationer af, hvordan de store makishier ser ud....
Genstandsnummer: Ddl.A15
Samling: De dødes liv A
Emneord: Fest eller ritual, Religion og magiske genstande, Dans, Smykker, kropsbåren pynt og accessories, Undervisning og skole, Kunst (malerier, skulpturer o.a. der vurderes som kunst eller brugskunst), Figurer, masker, dukker - alle slags (Barbie, Ganeshfigurer)
Uddrag: Maske fra Bolivia (a) flankeret af to store fuglevinger (b,c). Denne fjermaske kaldes aña-aña på guaraní, hvilket betyder ’ånd’. Fjermasken repræsenterer en afdød slægtning. Disse masker bliver som regel lavet af en tom, udhamret metaldåse – som masken her – og dekoreret med ternet kladdepapir fra et skolehæfte, spejle i dekorative mønstre, små stofstykker i forskellige farver og små rebstykker eller hår, som bruges til overskæg. På masken monteres de to fuglevinger, som ofte stammer fra garza-fuglen, der er i slægt med hejren. I gamle dage blev maskerne skåret i træ fra toborochi-træet, der er let som bambus. Masken er grotesk og overdrevet, med åben mund, smalle øjne og langt overskæg. Masken bæres sammen med et skærf af hvide lagner, der poser lidt og således slører maskebærerens kropsfigur. Fjermasken laves i forbindelse med Arete Guasu-festen i februar, der holdes når majsen er klar til at blive høstet. Udformningen af den enkelte maske er individuel og ideelt set inspireret af forfædrene gennem hellige drømme. Fremstillingen af masken foregår i skjul; ingen må vide, hvem der er maskebæreren, før den store majsfest hvor masken træder i karakter. Under dansen vender forfædrene tilbage og bytter sjæl med den maskedansende. Masken neutraliseres igen ved festens afslutning: Masken destrueres for at slippe den afdøde sjæl fri, og maskebæreren afslører sin identitet, hvis han da ikke er blevet afsløret inden. Fjermasken er guaraní-indianernes forbindelsesled mellem liv og død, et billede på indianernes cykliske tidsopfattelse. Læs mere om majsfesten Arete Guasu og guaraní-indianernes liv med ånder og forfædre, religion og mytologi, i Annie Oehlerichs artikler i lånermappen og i tidsskriftet Religion, der ligger i UNESCO kassen. Fjermasken her er blevet lavet specielt til Moesgaard Museum af to guaraníbrødre, Angel og Justo Yandura fra Kapiatindi i Isoso. Den blev lavet i år 2000 i forbindelse med særudstillingen ”Bolivias sidste krigere”, som handlede om guaranífolket i Bolivias lavland. Den har ikke været brugt i et ritual og er derfor ikke besjælet, hvilket er grunden til, at vi har fået lov at beholde den og kan have den med i samlingen her. Havde den været besjælet, skulle den destrueres. Stativet bagpå masken er tilføjet af Moesgaard Museum i forbindelse med udstillingen. Almindeligvis fastgør man vingerne til masken, ved at sætte vingestængerne igennem hullerne i siderne på masken. Men i dette tilfælde hører vingerne oprindeligt til en anden boliviansk aña-aña maske, og derfor passer vingestængerne ikke til hullerne. ...
Genstandsnummer: Th.A.190
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Landsbybørn i skoleuniformer der forbereder gaver til munkene i form af bakker med frugt. Billedet er fra 1970'erne, så tøjstilen har ændret sig. Men ritualerne er i store træk de samme i dag (2017)....
Genstandsnummer: Th.A.191
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Ordination af munk / indsættelsesritual. Det er den hvidklædte mand til højre i billedet (med guldkanter på kappens ærmer og kant), der skal ordineres. Hans familiemedlemmer bærer det udstyr, der indgår i ritualet: madskålen og viften (til venstre i billedet) samt andre gaver bestående af redskaber og personligt udstyr. Slægtninge opnår (også) religiøs fortjeneste, 'bun', ved at give gaver, og ved at et familiemedlem bliver munk. Billedet er fra 1970'erne, men ritualerne er i store træk de samme i dag (2017)....
Genstandsnummer: Th.A.192
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Munke under religiøs ceremoni i landsbyens mødehus. Det er en del af et begravelsesritual (se billedserie C). Billedet er fra 1970'erne, men ritualerne og sceneriet her er i store træk de samme i dag (2017)....
Genstandsnummer: Th.A.193
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Ældre munke sammen med novicer: børn og unge munke som er under oplæring, men endnu ikke er fuldt indviede. Opstillingen er foranlediget af, at et begravelsesritual er vel overstået (se billedserie C). Billedet er fra 1970'erne, men munkene tager sig ligesådan ud i dag (2017)...
Genstandsnummer: Th.A.194
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Ung munk siddende på sin seng. Billedet er fra 1970'erne, men munkene tager sig ligesådan ud i dag (2017)....
Genstandsnummer: Th.A.195
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Novice får vejledning af ældre munk. Novicerne er børn og unge munke, som er under oplæring men endnu ikke er fuldt indviede. Billedet er fra 1970'erne, men dette sceneri udspiller sig i dag på samme måde (2017)....