Søg genstande i databasen

Her kan du søge i alle UNESCO Samlingernes omkring 4.000 genstande fra hele verden. Start din søgning ved for eksempel at indtaste en genstandstype, du gerne vil finde, i ’genstandsnavn’ eller ’fuldtekstsøgning’. Med de blå bokse til højre kan du derefter filtrere din søgning i forhold til bestemte emner, indsamlingslande og samlinger. Du kan også gå på opdagelse i de blå bokse uden at have valgt en bestemt genstandstype (i venstre side).

Viser 1 - 10 af 11
Genstandsnummer: Bhu.A.222
Samling: Bhutan A
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Undervisning og skole, Religion og magiske genstande
Uddrag: ’Prayer captain’-badge. Skolesystemet I Bhutan er noget anderledes end det danske. De dygtigste elever bliver udvalgt til at styre forskellige områder af dagliglivet på skolen med forskellige badges. Der findes fem forskellige slags, hvoraf vi i samlingen har to. ’Prayer captain’-badget gives til den elev som skal styre morgen-meditationen og sørge for, at alle elever møder op i rummet for at meditere. De forskellige Badgest giver respekt blandt de andre elever, så der ligger også en vis autoritet i at bære dem. Se også Bhu. A 223....
Genstandsnummer: Bhu.A.235
Samling: Bhutan A
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole, Bolig og udsmykning i boligen (også nips og gardiner)
Uddrag: Rinpochere er højtstående buddhistiske mestre, og her afbilledes både nulevende og afdøde. Det er et slags oversigtskort som bhutaneserne hænger både i deres eget bederum, og som også hænges op ved det alter, som findes i ethvert klasseværelse i de bhutanesiske skoler. Mange børn kan navnene på alle mestrene, både de tibetanske og de bhutanesiske....
Genstandsnummer: Bhu.A.290
Samling: Bhutan A
Emneord: Fest eller ritual, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole, Bolig og udsmykning i boligen (også nips og gardiner)
Uddrag: Vi har kopieret dette Livshjul fra Bhutan op på et lærredsstykke, så det kan hænges op i klasselokalet. Livshjulet kaldes i Bhutan”The Wheel of Life” eller ”Sidpai Khorlo”, og man kunne også kalde det  for genfødselshjulet, er på mange måder essensen af den buddhistiske lære. Livshjulet fremstiller de fire sandheder: den jordiske lidelse og eksistens - dens oprindelse og årsag - slutningen og ulykkens forebyggelse - og øvelsen i at blive fri af lidelse. Den cirkulære komposition af Livshjulet vejleder dig fra billede til billede langs den lyse sti eller den mørke sti. Vejen, som skal følges, begynder inde i midten af hjulet. Tre dyr er symbolet på tre spirituelle farer - en gris for uvidenhed, en slange for jalousi og had, og en hane for grådighed og begær. Uden om denne midte finder man en cirkel med de 12 sammenvævede årsager og deres konsekvenser. I den næste ring findes de seks såkaldte symbolverdener, eller "realms". Og det er i disse ”rum” at selve genfødselsen finder sted. Den første af verdnerne – ’kl.12’ øverst midt for – er Guds bopæl. Den næste (’kl. 2’ til højre i cirklen) afbilder Titansis Verder, der konstant ligger i strid med guderne. Det næste billede (kl. 4) er riget med de umættelige: grådige spøgelser, som lider af sult og tørst. Nederst ’Kl. 6’ er det kolde og varme helvede. Men det forbandede liv er ikke evigt. Efter at have bødet for sine synder, er det altid muligt at genfødes ind i en bedre verden.  ’Kl. 8’ ser man dyrenes verden og deres særlige lidelser. Kl. 10 har vi slutteligt menneskenes verden. Alleryderst ses et stort løvelignende monster, Yama, som er Dødens Herre. Han holder Livshjulet i sine klør. Livshjulet symboliserer livet som en uendelig proces, hvor alt er i evig forandring. Der er en meget fyldig beskrivelse af samtlige billeder i Livshjulet på samlingens hjemmeside og i samlingsteksten. Det kan varmt anbefales at fordybe sig her....
Genstandsnummer: Bhu.B.30
Samling: Bhutan B
Emneord: Nationale symboler og stærke etniske markører, f.eks. flag, Undervisning og skole, Religion og magiske genstande, Bolig og udsmykning i boligen (også nips og gardiner), Beklædning og stof
Uddrag: Stort nationalflag i orange stof med Tordendragen i midten – håndsyet. Bhutanesernes egen betegnelse for deres land er ’Druk’ som betyder tordendrage. Flagets to farver - gult og orange - viser, hvordan det religiøse og det ikke-religiøse eksisterer side om side i samfundet. Den gule halvdel symboliserer det sekulære (ikke-religiøse) Bhutan, og den orange del det buddhistiske Bhutan. Nationalflagene bruges i offentlige sammenhænge, men også som pynt på skoler og i mindre udgaver i hjemmet på væggen. ...
Genstandsnummer: Ddl.A15
Samling: De dødes liv A
Emneord: Fest eller ritual, Religion og magiske genstande, Dans, Smykker, kropsbåren pynt og accessories, Undervisning og skole, Kunst (malerier, skulpturer o.a. der vurderes som kunst eller brugskunst), Figurer, masker, dukker - alle slags (Barbie, Ganeshfigurer)
Uddrag: Maske fra Bolivia (a) flankeret af to store fuglevinger (b,c). Denne fjermaske kaldes aña-aña på guaraní, hvilket betyder ’ånd’. Fjermasken repræsenterer en afdød slægtning. Disse masker bliver som regel lavet af en tom, udhamret metaldåse – som masken her – og dekoreret med ternet kladdepapir fra et skolehæfte, spejle i dekorative mønstre, små stofstykker i forskellige farver og små rebstykker eller hår, som bruges til overskæg. På masken monteres de to fuglevinger, som ofte stammer fra garza-fuglen, der er i slægt med hejren. I gamle dage blev maskerne skåret i træ fra toborochi-træet, der er let som bambus. Masken er grotesk og overdrevet, med åben mund, smalle øjne og langt overskæg. Masken bæres sammen med et skærf af hvide lagner, der poser lidt og således slører maskebærerens kropsfigur. Fjermasken laves i forbindelse med Arete Guasu-festen i februar, der holdes når majsen er klar til at blive høstet. Udformningen af den enkelte maske er individuel og ideelt set inspireret af forfædrene gennem hellige drømme. Fremstillingen af masken foregår i skjul; ingen må vide, hvem der er maskebæreren, før den store majsfest hvor masken træder i karakter. Under dansen vender forfædrene tilbage og bytter sjæl med den maskedansende. Masken neutraliseres igen ved festens afslutning: Masken destrueres for at slippe den afdøde sjæl fri, og maskebæreren afslører sin identitet, hvis han da ikke er blevet afsløret inden. Fjermasken er guaraní-indianernes forbindelsesled mellem liv og død, et billede på indianernes cykliske tidsopfattelse. Læs mere om majsfesten Arete Guasu og guaraní-indianernes liv med ånder og forfædre, religion og mytologi, i Annie Oehlerichs artikler i lånermappen og i tidsskriftet Religion, der ligger i UNESCO kassen. Fjermasken her er blevet lavet specielt til Moesgaard Museum af to guaraníbrødre, Angel og Justo Yandura fra Kapiatindi i Isoso. Den blev lavet i år 2000 i forbindelse med særudstillingen ”Bolivias sidste krigere”, som handlede om guaranífolket i Bolivias lavland. Den har ikke været brugt i et ritual og er derfor ikke besjælet, hvilket er grunden til, at vi har fået lov at beholde den og kan have den med i samlingen her. Havde den været besjælet, skulle den destrueres. Stativet bagpå masken er tilføjet af Moesgaard Museum i forbindelse med udstillingen. Almindeligvis fastgør man vingerne til masken, ved at sætte vingestængerne igennem hullerne i siderne på masken. Men i dette tilfælde hører vingerne oprindeligt til en anden boliviansk aña-aña maske, og derfor passer vingestængerne ikke til hullerne. ...
Genstandsnummer: Th.A.190
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Landsbybørn i skoleuniformer der forbereder gaver til munkene i form af bakker med frugt. Billedet er fra 1970'erne, så tøjstilen har ændret sig. Men ritualerne er i store træk de samme i dag (2017)....
Genstandsnummer: Th.A.191
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Ordination af munk / indsættelsesritual. Det er den hvidklædte mand til højre i billedet (med guldkanter på kappens ærmer og kant), der skal ordineres. Hans familiemedlemmer bærer det udstyr, der indgår i ritualet: madskålen og viften (til venstre i billedet) samt andre gaver bestående af redskaber og personligt udstyr. Slægtninge opnår (også) religiøs fortjeneste, 'bun', ved at give gaver, og ved at et familiemedlem bliver munk. Billedet er fra 1970'erne, men ritualerne er i store træk de samme i dag (2017)....
Genstandsnummer: Th.A.192
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Munke under religiøs ceremoni i landsbyens mødehus. Det er en del af et begravelsesritual (se billedserie C). Billedet er fra 1970'erne, men ritualerne og sceneriet her er i store træk de samme i dag (2017)....
Genstandsnummer: Th.A.193
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Ældre munke sammen med novicer: børn og unge munke som er under oplæring, men endnu ikke er fuldt indviede. Opstillingen er foranlediget af, at et begravelsesritual er vel overstået (se billedserie C). Billedet er fra 1970'erne, men munkene tager sig ligesådan ud i dag (2017)...
Genstandsnummer: Th.A.194
Samling: Thailand A
Emneord: Fest eller ritual, Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Religion og magiske genstande, Undervisning og skole
Uddrag: Ung munk siddende på sin seng. Billedet er fra 1970'erne, men munkene tager sig ligesådan ud i dag (2017)....