Søg genstande i databasen

Her kan du søge i alle UNESCO Samlingernes omkring 4.000 genstande fra hele verden. Start din søgning ved for eksempel at indtaste en genstandstype, du gerne vil finde, i ’genstandsnavn’ eller ’fuldtekstsøgning’. Med de blå bokse til højre kan du derefter filtrere din søgning i forhold til bestemte emner, indsamlingslande og samlinger. Du kan også gå på opdagelse i de blå bokse uden at have valgt en bestemt genstandstype (i venstre side).

Viser 1 - 10 af 26
Genstandsnummer: BAH.26
Samling: Bahrain
Emneord: Handel, Fiskeri
Uddrag: Næseklemmen blev brugt i forbindelse med dykningen efter perler, for at dykkerne kunne holde sig længe under vandet. Ofte dykkede de flere minutter ad gangen og over 20 gange i løbet af en arbejdsdag. Disse næseklemmer er købt i Kuwait i 2013 i en forretning, der handler med traditionelle ting og souvenirs. Perlefiskeri var vigtig i hele Golfen, såvel Kuwait som Bahrain og en vigtig del af, hvad man lokalt forstår som det traditionelle, førmoderne samfund....
Genstandsnummer: BAH.262
Samling: Bahrain
Emneord: Bøger
Uddrag: Bogen fortæller om de danske ekspeditioner til den Arabiske Golf i 1950’erne og 1960’erne, hvor arkæologer, etnografer og andre forskere fra museet i Århus tog til Bahrain og de andre lande i Golfen. Gennem en række interviews giver forskellige bahrainere deres indtryk af ekspeditionerne og deres betydning på Bahrain.   ...
Genstandsnummer: BAH.263
Samling: Bahrain
Emneord: Bøger
Uddrag: I 1960 boede etnografen Henny Harald Hansen 2 måneder i landsbyen Sar på Bahrain. I bogen fortæller hun om sine oplevelser samt om livet i et traditionelt landsbymiljø, som i dag er meget forandret....
Genstandsnummer: BAH.264
Samling: Bahrain
Emneord: Bøger
Uddrag: P.V. Glob var museumsdirektør i Århus og leder for ekspeditionerne til Bahrain. Hans bog handler om de arkæologiske undersøgelser, men også om de danske arkæologers oplevelser i det samtidige Bahrain....
Genstandsnummer: BAH.270
Samling: Bahrain
Emneord: Bøger
Uddrag: Bogen giver indblik i opstandene i Mellemøsten i foråret 2011, herunder Bahrain. Bogen indeholder to kapitler om Bahrain samt kapitler om en række øvrige lande i Mellemøsten....
Genstandsnummer: TD1
Emneord: Fest eller ritual, Bolig og udsmykning i boligen (også nips og gardiner)
Uddrag: "Forundrings-genstand" Rød julekugle af metal med sølvdekoration. Julekuglen har været i indsamlerens familie i mange år, hvor den er blevet brugt til at pynte juletræ juleaften, den 24. december.  Indenfor Islam er julen ikke traditionelt en højtid, som man fejrer. Mange i Tyrkiet var og er muslimer, og derfor var det få af de gæstearbejdere, der kom fra Tyrkiet til Danmark, der var vant til at fejre jul. Nogle af deres efterkommere er begyndt på det, én af dem er 24-årige Deniz. Hun fortæller: "Der er på en eller anden måde, igennem alle generationer, en større accept af den danske kultur og de danske normer. Vi fejrer for eksempel juleaften - så er vi sammen og hygger og har julemad. Altså vi har and og flæskesteg - en stor del af min familie spiser gris. Og vi giver julegaver til hinanden. Det er jo bare en kultur for os, det er bare en hyggelig dag, og vi gør det jo ikke på grund af religion på nogen måde. Vi gør det bare, fordi vi synes, det er sjovt og skide hyggeligt, og så er det en undskyldning for at mødes alle sammen." Hjemme hos Deniz har de juletræ og julepynt – blandt andet denne her slags røde julekugler. Hvad synes du julekuglen fortæller?  ...
Genstandsnummer: TD2
Emneord: Billeder, foto, plancher, plakater, tegninger, Nationale symboler og stærke etniske markører, f.eks. flag
Uddrag: "Forundrings-genstand"  Ældre billedramme i metal og glas, købt i en butik på Park Alle i Aarhus C. Der kunne have været et billede af Tyrkiets første præsident Kemal Atatürk i rammen. Men det er der ikke. Mustafa Kemal Atatürk blev født i 1881 i Det Osmanniske Rige. Riget strakte sig over et stort område, blandt andet det vi i dag kender som Grækenland, Tyrkiet og dele af Mellemøsten. Efter 1. Verdenskrig brød riget sammen, og i 1923 udråbte Atatürk området, det nuværende Tyrkiet, som selvstændig republik. Han var officer samt politiker og blev udnævnt til Tyrkiets første præsident. Der blev indført et sekulært styre - dvs. et styre hvor stat og religion er skilt ad - samt gennemført en række reformer med det formål at gøre Tyrkiet til, hvad han anså som et moderne land. Blandt andet indførte han stemmeret for kvinder, forbud mod at bære tørklæde i offentlige institutioner, og han erstattede det arabiske alfabet med det latinske. Atatürk døde i 1938. Kemal Atatürk deler vandene. Både dengang og i dag. Mange er stolte af ham og hylder ham som Tyrkiets forfader. Flere deltagere fortæller, at de har et billede hængende af ham i deres hjem. Andre er mere kritiske overfor Atatürks sekularisering og til tider hårde linje overfor blandt andet det kurdiske mindretal. De ville ikke kunne finde på at hænge et billede op af ham i deres stue. Holdningen til Atatürk kan stadig, mere end 70 år efter hans død, skabe stor debat både i Tyrkiet og i Danmark. Billedet af Atatürk er et vigtigt symbol – synes du, det er en rigtig løsning, ikke at have et billede af ham med i samlingen?  ...
Genstandsnummer: TD3
Emneord: Religion og magiske genstande, Bøger
Uddrag: Bog, titel: Koranen på dansk. Paperback. Forlag: Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse. 2014. Koranen er religionen Islams primære hellige skrift. Den består af 114 suraer (kapitler), som er opdelt i 30 djuz (dele). Ifølge Islam er Koranen Guds ord, åbenbaret gennem profeten Muhammed omkring 600-tallet. Denne koran er købt i samarbejde med Ayşe, en ung kvinde på 23 år. Hun studerer på universitet i Aarhus og holder meget af at læse bøger om filosofi og religion. For Ayşe betyder islam rigtig meget i hendes liv. Hun fortæller: "Mange som er opvokset i Danmark har en meget tyrkisk præget kultur derhjemme, og så når man er ude af døren - så er det danskhed. Og der er forskel på værdier i den tyrkiske kultur og i den danske kultur. Det kunne godt virke lidt forvirrende til at starte med, men lige nu så er jeg mere neutral i det. Jeg føler mig hverken som tyrker eller som dansker. Selvfølgelig hvis jeg skal vælge en nationalitet eller to, så ville det være tyrkisk og dansk, og jeg ville nok hælde mere til det tyrkiske, fordi noget af kulturen i den tyrkiske kultur er udviklet fra religionen Islam (...) men nej, jeg vil ikke sige, at jeg skulle vælge det ene frem for det andet. Jeg forholder mig mere neutralt lige nu, og så er min identitet - det er en muslim." Indsamleren og Ayşe diskuterede frem og tilbage, om der skulle være en koran på dansk, arabisk eller tyrkisk i samlingen. Vi endte med at købe en dansk. Så kan danske unge, der ikke kender til Koranen, prøve at læse i den, hvis de har lyst. Desuden er der nogle særlige regler for, hvordan man skal håndtere den arabiske koran, idet den anses som hellig. Der gælder ikke de samme regler for en oversat koran. Ayşe har ikke en koran på dansk, hun foretrækker den engelske oversættelse, og så har hun taget undervisning i arabisk, så hun også kan læse den på originalsproget. Hun synes, medierne ofte fremstiller Islam forkert, og derfor vil hun gerne vise et andet billede af religionen. Det har andre sagt om koranen i samlingen: - Jeg synes måske ikke, at Koranen passer så godt ind i samlingen. Religion har ikke noget med min tyrkiske baggrund at gøre, det er noget andet (Kvinde, sidst i 30'erne). - Der kunne godt være flere ting i samlingen, der har noget at gøre med Islam. For eksempel den lille taburet, som man lægger Koranen på (Mand, omkring 40 år).  ...
Genstandsnummer: TD4
Emneord: Køkkenting og redskaber til madfremstilling
Uddrag: "Forundrings-genstand" Spisepinde lavet af træ, med kinesisk skrift. Købt i asiatisk butik på banegårdpladsen i Aarhus.I de interviews, der er blevet lavet i forbindelse med skabelsen af denne samling, blev der blandt andet spurgt til, om der var nogle ting der gik igen i tyrkiske hjem. Hertil svarede Mahmut, en ung mand i starten af 20’erne: "Mahmut: hvad har mange tyrkere i deres hjem? Det er meget forskelligt, skal du tænke på, fordi folk de kommer jo fra forskellige steder i Tyrkiet. Så de er forskellige, også i deres egen kultur jo. Marie: Der er ikke én ting, som sådan går igen? Mahmut: Øhm, jo.... Nazar boncuk – det blå øje der. Den har alle tyrkere. Alle tyrkere. Marie: Har du den også? Mahmut: Nej. Alle undtagen mig, jeg har den sgu ik'. Nej. Jeg har kinesiske spisepinde og italiensk frysepizza. Men jeg er også ved at skifte kultur." Et halvt år efter denne samtale, blev Mahmut præsenteret for samlingen, blandt andet de kinesiske spisepinde. Han grinede og sagde: "ja dem har jeg ikke mere – nu er det noget nyt".     ...
Genstandsnummer: TD5
Emneord: Film og TV
Uddrag: "Forundrings-genstand" Fjernbetjening købt i Aarhus. Sort plastic.En kvindelig deltager i midten 20’erne fortæller: "Det er de valg, der gør, at jeg tænker, jeg lever meget mere tyrkisk, end jeg lever dansk. Hvis jeg havde valgt at se dansk tv, hvis jeg havde valgt at høre dansk musik, jamen så havde det jo været noget andet. Hvis jeg havde valgt at spise dansk mad. Mere end det er vi jo ikke forskellige – tyrkere er også mennesker og danskere er også mennesker. Jeg ved ikke helt, hvordan vi er forskellige på andre områder."Andre har sagt om fjernbetjeningen: -       Jeg ser både dansk og tyrkisk fjernsyn.-       Nu er det nemt at følge med i, hvad der sker i Tyrkiet, men før i tiden, inden parabolen og internettet kom, var det svært.  ...