Genstandsnummer: BAH.161
Emneord: Beklædning og stof, Fiskeri, Agerbrug, Dyrehold
Uddrag: Indiske lændeklæder (lungi) fås i mange forskellige farvesammensætninger. De bruges af asiater men også af arabiske mænd beskæftiget med fx fiskeri eller landbrug....
Genstandsnummer: GHA90
Emneord: Beklædning og stof, Dyrehold
Uddrag: Hatte som disse bæres af mænd fra nomadegruppen Fulani, som kommer til det nordlige Ghana som kvæghyrder. I Ghana kan hatte sige meget om en person. Den hat, man bærer, kan vise, hvad man beskæftiger sig med, hvilken etnisk gruppe man tilhører, eller hvilken del af landet, man kommer fra. Endelig kan man bære hat, fordi man synes det er pænt....
Genstandsnummer: Mo.25
Emneord: Nationale symboler og stærke etniske markører, f.eks. flag, Fest eller ritual, Leg eller fritid, Dyrehold, Natur (uforarbejdede skaller mv.)
Uddrag: Dette krus (a) med underlag (b) og tydningsskema (c) bruges til at spå med, særligt om vinteren og ved festlige lejligheder. Ved at kaste de fire fåreankelknogler i kruset (d,e,f,g) kan man se, hvordan ens fremtid bliver. Ankelknoglernes fire sider symboliserer henholdsvis hest, får, ged og kamel. Afhængig af hvilken kombination, man får, vil de sige noget forskelligt om ens fremtid. Hest: flad ryg, på højkant. Kamel: fordybet ryg, på højkant. Får: opadbuet ryg, liggende. Ged: fordybet ryg, liggende. Ved hjælp af tydningsskeamet (c), finder man ud af, hvad forskellige kombinationer betyder: hvilken spådom der er dig givet. I lånermappens afsnit 6 finder du en spilleinstruktion og billedillustration af knoglens fire symboler lige til at kopiere og dele ud til eleverne....
Genstandsnummer: Mo.26
Emneord: Nationale symboler og stærke etniske markører, f.eks. flag, Fest eller ritual, Leg eller fritid, Natur (uforarbejdede skaller mv.), Dyrehold
Uddrag: Denne æske med 40 fåreankelknogler (uden numre) udgør et knipsespil, som primært spilles af børn. Det opbevares i familiekisten. Spillet spilles således: En spiller tager alle knoglerne i hænderne og kaster dem på gulvet. Herefter vælger en anden spiller en ankelknogle, som han/hun knipser til med henblik på at ramme en anden knogle. Den knogle, man knipser til, skal vise samme symbol, som den man forsøger at ramme. De skal begge være enten hest, får, ged eller kamel. Symbolerne er: Hest: flad ryg, på højkant. Kamel: fordybet ryg, på højkant. Får: opadbuet ryg, liggende. Ged: fordybet ryg, liggende. Rammer man, så vinder man den knogle, som man har ramt, og den føjes til ens bunke. Herefter vælger man enten den samme knogle eller en ny at knipse til. Man får lov til at fortsætte, indtil man rammer forbi eller rammer en forkert brik, dvs. en som ikke har samme symbolværdi. Så overdrages turen til næste spiller. Spillet vindes af den, der har flest knogler i sin bunke, når alle knogler er blevet ramt. I lånermappens afsnit 6 finder du en spilleinstruktion og billedillustration af knoglens fire symboler lige til at kopiere og dele ud til eleverne....
Genstandsnummer: Mo.88
Emneord: Fest eller ritual, Dyrehold, Fødevarer
Uddrag: Arol er slik, som mongolerne spiser om sommeren og til festlige lejligheder. Det er lavet af fåremælk, som er tørret i solen. Arol bruges også som offergave til ånderne, da det betragtes som 'ren' mad (læs om hvid mad og rød mad i samlingsteksten). Produkter lavet af mælk er 'hvid mad' og det er renere og finere end kødprodukter: 'rød mad'. Man må aldrig spise det mad, som en gang er givet til ånderne, og derfor finder man tit arol ofringer i landskabet, hvor ånderne siges at bo....